Che New Hork imes€he New Work Eimes  nttps:/inyti.ms/29rGgAq

ARCHIVES 1989

Upheaval in China; China Allows Foreign Broadcasters to Resume News
Transmission

By JEREMY GERARD MAY 24,1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online

publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

China resumed satellite transmission of television news reports from Beijing
yesterday for the first time since the declaration of martial law on Saturday.

News organizations from around the world, however, are still prevented from
using their own satellite installations to transmit reports from China. So they
scrambled yesterday to reserve transmission time on the satellite operated by the
Chinese television network, CCTV.

Broadcast network news executives in the United States said the inability to to
use their own equipment created a bottleneck of information at the CCTV
headquarters, which, in turn, limited the television news reports that could be
transmitted from Beijing. No Notice on Decision

Elise Adde, a spokeswoman for ABC News, said that news of the Chinese
decision came without warning and required some immediate decisions at the
network's headquarters in New York.

"We got a call at 5 A.M. Eastern time from a representative of CCTV, a master
control engineer, who called Bill Thomas, our correspondent in Beijing," Ms. Adde
said. "He said, 'If you would like to use the satellite again, you may.' Bill asked,
'Right now?' and he said yes."


https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29rGgAq
http://timesmachine.nytimes.com/browser
mailto:archive_feedback@nytimes.com

The first ABC News report was viewed at 7:25 A.M. It was the second network to
resume broadcasting.

CBS News, which was the last American network to be shut down on Friday
night, was the first to resume video coverage, with a report from Barry Petersen at
7:01 A.M. ABC, NBC and CNN followed with their own reports. Lane Venardos, the
executive producer of special events for CBS News, said yesterday that because the
networks cannot use their own transmission equipment, the reports are a mixture
of videotaped reports edited by the network and live reporting from positions near
the CCTV headquarters.

" 'Live' is deceptive when applied to CCTV," Mr. Venardos said. "We deliver
edited pieces and then show a correspondent in front of a backdrop."

"They may not be exercising editorial control,”" Mr. Venardos said of the
Chinese officials, "but the fact that you have to go to them for the feed, you don't
end up sending what you aren't sure will be used. Still, it's infinitely better than
what we had 24 hours ago." 'Dramatic and Surprising'

As American viewers watched on Friday night, correspondents of CNN and
CBS News signed off in dramatic confrontations with Chinese officials who told
them that their purpose in Beijing - coverage of the Chinese-Soviet summit
meeting - was at an end and that satellite transmissions were being halted. CBS
News then showed a technician pulling the plug as the screen went blank.

The decision by the Chinese to permit television coverage to resume caught
news executives and correspondents particularly off guard, because television
broadcasts appear to violate Government restrictions that have been in effect
under martial law.

Eason Jordan, the acting international editor of the Cable News Network,
called the lifting of restrictions "a dramatic and surprising reversal." He added,
"The thing that is so odd is that the decree prohibits the transmission of any
pictures, but at the same time, CCTV is airing their own pictures so they're now
sanctioning the violation of martial law."

Mr. Jordan and other American network news executives said yesterday that
the decision to allow the telecasts could not have been made unilaterally by the
officials running CCTV. "Apparently, it's coming from the Communist Party
chiefs," Mr. Jordan said. "Our feeling is that it means that the moderates in the
party are winning the battle at the moment."

At a news conference in New York yesterday morning, Susan Spencer, a



correspondent for CBS News in Beijing, said that the lifting of the ban was one of a
number of developments that had reinforced the belief of journalists on the scene
that the declaration of martial law has had little impact on the events in Chinese
capital.

"Martial law has been a joke," she told reporters by telephone. "It seems as if

everything is proceeding as if nothing had happened at all."

A version of this article appears in print on May 24, 1989, on Page A00011 of the National edition with the
headline: Upheaval in China; China Allows Foreign Broadcasters to Resume News Transmission.

© 2019 The New York Times Company


https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

